Vastuullistaminen

Kategoria Minimalismi

Muutoksissa sitoutuminen on tärkeä tekijä. Iso osa sitoutumista on vastuullistaminen. Vastuullistaminen on idean, tavoitteen tai muutoksen kertomista jollekin toiselle, mielellään mahdollisimman suurelle yleisölle.

Olen epäonnistunut useissa muutoksissa ja suurin syy on, että en kerro niistä kenellekään, enkä pyydä apua. Epäonnistun vieläkin ja syy sama. On helpompaa olla kertomatta, koska silloin jää pelivaraa lusmuilla tai luovuttaa. Luultavasti en halua sitä, mutta annan kuitenkin itseni tehdä sen.

Vastuullistaminen pelottaa aluksi. Pelkäät ideasi lyttäämistä, mutta niin ei käy. Saat tukea ja tunnet itesi vastuulliseksi.

Kertomalla ihmisille tavoitteestasi sitoudut julkisesti, sitoudut enemmän kuin vain päättämällä pääsi sisällä tavoitteestasi.

Kertomalla ihmisille, pyytämällä (mikä tärkeä osa) palautetta ja lupaamalla säännöllisiä raportteja tilanteestasi. Saat sillä tavalla palautetta, varmasti paljon ehdotuksia ja lisäksi tunnet positiivista painetta. Positiivinen paine on hyvä, se on osa motivaatiota. Jos teet säännöllisiä raportointeja, joudut miettimään useamman kerran ennen kuin teet jotain mikä vahingoittaa tavoitteesi saavuttamista tai ryhdyt tyhjän laiskaksi. Tiiviimpi raportointi on siis parempi vaihtoehto kuin harvaseltaan jutustelu.

Myös epäonnistuminen helpompaa. Epäonnistumisia tapahtuu. Muutokset tuntuvat vaikeilta, joten on luonnollista, että joskus ote herpaantuu. Ei kannata huolestua, mutta siihen kannattaa varautua ja valmistautua. Kun se tapahtuu, hyväksy tilanne, kerro siitä ja siirry eteenpäin. Ei ole mitään syytä murehtia sitä tai ruoskia itseä siitä. Huomaat kyllä kuinka saat tukea ja pääset uudestaan vauhtiin.

Tavoitteiden ja muutosten kanssa on helppo innostua, mutta innostuminen loppuu myös yhtä helposti, usein muutaman päivän jälkeen. Vastuullistamalla itsesi pysyt raiteilla. Vanhoihin malleihin on helppo tippua, palata laiskan ihmisen poluille. Laiskuus ei ole paha asia, mutta sen ei myöskään pitäisi olla esteenä tavoitteiden saavuttamiselle.

Vastuullistamisen voi tehdä nykyisin monella tavalla. Sinun tarvitsee vain tavoittaa ihmiset helposti. Nykyisin se on helppoa ja nopeaa. Voit tehdä sen esimerkiksi:

Kuten Helena Facebookissa.

Kuten Tuulia tai Jukka blogeissaan.

Tai kuten lukuisat muut kertomalla työkavereille ja ystäville.

(Voit kysyä heiltä, miten vastuullistaminen on toiminut.)

Voit käyttää sähköpostia, puhelinta, sosiaalista mediaa, foorumeita tai tehdä sen kasvotusten. Voit liittyä seuraan, yhdistykseen tai osaksi muuta yhteisöä. Voit aloittaa 30 päivän sähköpostikurssini, joka on suunniteltu juuri tähän.

Paras tilanne on, jos saat jonkun kuka todella sitoutuu auttamaan juuri tämän haasteen kanssa. Tai löydät jonkun kenen kanssa voitte yhdessä toimia saman tavoitteen parissa, jolloin kumpikin on ristitulessa. Kaikilla on kokemuksia kuntoilun aloittamisesta kaverin kanssa, joukkueharrastuksista tai armeija-kokemuksia. Kimpassa tehdessä ei tule edes ajatelleeksi luovuttamista.

Perhe, puoliso ja sukulaiset eivät ole aina parhaita tukijoita. Heidän on helpompaa olla antamatta palautetta, jota tarvitset.

Yksittäisten henkilöiden kanssa kannattaa sopia vastuullistaminen tarkasti. Kaikki eivät aina ymmärrä mitä tavoittelet, joten valitse vastuullistajasi huolella.

Vastuullistamisen aloittaminen on helppoa. Päätä yksi tavoite minkä haluat saavuttaa tai tapa, minkä haluat luoda ja sitoudu siihen. Voit myös valita jo jonkun olemassa olevan tavoitteen, jota juuri nyt tavoittelet.

Valitse 1-3 keinoa, miten vastuullistat itsesi(jos et ole vielä sitä tehnyt). Suosittelen vaihtoehdoiksi blogia, Facebookia ja kaverin pyytämistä avuksi. Kertomalla useammalle ihmiselle, lisäät motivaatiotasi tekemiseen. Nämä kaikki kolme tukevat toisiaan loistavasti. Kaverin kanssa on mahdollista käydä läpi asioita intiimimmin. Facebookissa ja blogissa voit raportoida isommalle yleisölle. Blogissa seuraamaan pääsevät myös tuntemattomat, mikä on todella tehokas voimavara olla käytössä.

Sovi tai ilmoita kuinka usein sinun täytyy jakaa kuulumisia, mielellään joka toinen päivä tai useammin, jos koet sen tarpeelliseksi. Sekä mitä keinoja muut voivat käyttää sinun saamiseksi takaisin raiteille.

Share This