Tavoitteista Tapoihin

Kategoria Minimalismi

Kiitos lukijoille vuodesta 2012 ja hyvää alkanutta vuotta 2013!

Blogin ensimmäinen vuosi oli upea, vaikka täyteen vuoteen onkin vielä muutama kuukausi. Kiitos siitä kuuluu kaikille teille lukijoille.

Näin jälkeenpäin on huikeaa muistella kuinka paljon ehti tapahtua:

Kunnia tästä kaikesta kuuluu teille kaikille.

Paljon tapahtui ja muuttui ja ensi vuodesta tulee varmasti vielä huikeampi.

Vuonna 2013 kirjoitan enemmän minimalistisesta elämäntyylistä. Olen erittäin kiinnostunut kuinka voin elää mahdollisimman monipuolista elämää, mutta silti keskittyä täydellisesti tärkeimpiin asioihin.

Lyhyt oppaani kattaa mielestäni tällä hetkellä hyvin ajatukseni tavaroista luopumisesta, joten siihen liittyvät blogaukset jäävät vähemmälle.

Jos kuitenkin kaipaat kirjoituksia jostain tietysti aiheesta, lähetä viestiä sähköpostilla joona.luostarinen@gmail.com.

Katsaus vuoteen 2012

Vietin syksyn valon keskellä Budapestissä ja Thessalonikissa. Paluumatkalla kävin pikavisiiteillä Lontoossa ja Tukholmassa. Vielä ennen joulua ehdin poiketa pikaisesti Virossa.

Joulu meni lumisessa Suomessa ja vuosi vaihtui sateisessa. Toivottavasti muutaman viikon päästä olen nauttimassa lämmöstä Aasiassa.

Joulun ja vuoden vaihteen aikoihin käytin useita päiviä kuluneen vuoden läpi käymiseen ja tulevan vuoden suunnitteluun.

Olen neljän vuoden ajan käynyt aina joulukuun lopulla ja tammikuun alussa läpi edellistä vuottani. Rauhallinen vuodenaika on hyvä hetki muistella kulunutta vuotta ja olla kiitollinen kaikesta tapahtuneesta. Samalla on hyvä aika suunnitella omaa tulevaisuutta.

Kuluneen vuoden läpikäymiseen minulle on riittänyt muutama avaava kysymys ja yksinkertainen kirjoitusohjelma.

1. Mikä meni hyvin?

2. Mikä meni huonosti?

3. Mitä opin?

4. Mitä parannan ensi vuonna?

Muutamalla yksinkertaisella kysymyksellä saa selkeän kuvan omasta vuodesta sekä asioista, joihin kannattaa keskittyä tulevana vuonna. Seuraavaksi kuvaan astuvat tavoitteet.

Tavoitteet

Uskon vahvasti oman elämän suunnitelemiseen ja tavoitteiden asettamiseen. Yhteiskunnallisesti meille on suuri ongelma, että oman elämän suunnittelemista ei opeteta kunnolla. Usein se johtaa ajelehtimiseen ja  tyytymättömyyden tunteeseen. Sitä tunnetta yritetään parantaa monenlaisilla pikakeinoilla, joista kuluttaminen on yksi. Halutaan hyvä olo nopeasti ja ollaan valmiita tekemään sen takia mitä vain.

Ratkaisuksi riittäisi, jos oppisimme kysymään itseltämme mitä oikein haluamme elämältämme.

Tavoitteet ovat erittäin tehokkaita työkaluja ohjata elämää siihen suuntaan, mihin haluamme päästä. Haasteena tavoitteiden kanssa on niiden saavuttaminen. Pelkkä tieto siitä, mitä haluamme ei vielä riitä saamaan sitä.

Saavuttamisen todennäköisyyttä voidaan nostaa erilaisilla tavoilla. Minimalistiseen tyyliin kannattaa asettaa 1-3 tavoitetta, jolloin meillä on vähemmän asioita mihin keskitymme ja siten suurempi mahdollisuus onnistua. Tavoitteita voidaan jakaa pienempiin palasiin, viikottaisiin sekä päivittäisiin tehtäviin. Niiden saavuttamista voidaan mitata ja palkita erilaisilla tavoilla. Kaikki nämä ovat hyväksi havaittuja keinoja ja suositeltavia käytettäviksi. Mutta on toinenkin vaihtoehto:

Tavoitteista tapoihin

Suurin osa päivittäisistä teoistamme (suurempi osa kuin luulemme tai uskomme) tapahtuu tapojemme pohjalta. Voidaan sanoa suoraan, että nykyiset tavat ohjaavat meitä ja ovat johtaneet meidän tähän pisteeseen elämässämme.

Huomaat varmasti mihin pyrin. Tavoitteiden avulla voimme valita elämämme suunnan. Tapojen avulla voimme muokata päivittäisiä tekojamme. Jos muokkaamme tavoitteistamme tapoja, voimme tehdä suuriakin muutoksia pienillä päivittäisillä teoilla.

Yksi kolmesta tavoitteestani on oman hyvinvoinnin nostaminen uudelle tasolle. Olen käynyt läpi asioita, joita minun täytyy muuttaa. Yksi niistä on nukkuminen. Minulla on ollut muutaman vuoden ajan haasteena nukkua tarpeeksi, mikä johtuu innostani valvoa liian myöhään. Unen määrän lisäämiseksi minun täytyy opetella menemään aikasemmin nukkumaan. Olen tehnyt saman muutaman kerran aikasemminkin, mutta pitkän päivän jälkeen vanhat tavat vievät voiton viimeisiltä tahdonvoiman rippeiltä.

Voisin asettaa tavoitteekseni, että nukkuisin enemmän. Voin tarkentaa sitä ja päättää, että nukun joka yö 8 tuntia. Tai voin korvata nykyisen tapani valvoa kunnes silmäni painuvat kiinni uudella tavalla. Voin tehdä siitä automaattisen asian, joka nostaa hyvinvointiani.

Samaa voidaan tehdä esimerkiksi liikunnan, laihduttamisen tai opiskelemisen kanssa. Jos haluat laihduttaa 10 kiloa, rakenna itsellesi tapa joka pistää sinut liikkumaan joka päivä. Silloin laihtuminen tapahtuu väistämättömästi.

Tapojen luominen

Tapojen luominen kestää noin 30 päivää, että uudesta tavasta tulee pysyvä. Se ei tapahdu noin vain. Muutokset vaativat meiltä itsekuria eli tahdonvoimaa. Nämä asiat on syytä pitää mielessä, sillä useimmat uudet tavat kaatuvat juuri niihin.

Meillä on rajattu määrä itsekuria käytettävänä joka päivä, joten on tärkeää tietää mihin sitä käyttää. Tehokkainta on luoda yksi tapa kerrallaan, sillä silloin todennäköisyyys onnistua on huomattavasti suurempi.

30 päivää on yllättävän pitkä aika, jos sitä ei ole suunnitellut järkevästi. Esimerkiksi liikunnan aloittajilla saattaa käydä niin, että he toimivat ylikierroksilla muutaman ensimmäisen päivän aikana. Liian nopean aloittamisen jälkeen saattaa mennä maku koko hommaan ja seuraavina päivinä vietetään aikaa mieluummin sohvalla kuin kuntosallilla tai ulkona.

On aina helpompi toimia vanhojen kaavojen mukaan kuin uudella tapaa. Siksi on tärkeää havainnollistaa itselle mitä muutos vaatii, jos sitä todella haluaa elämäänsä.

En ole ammattilainen tapojen luomisessa, mutta tässä on yksinkertainen prosessi jonka avulla olen saanut hyviä tuloksia omien rutiinien luomisessa:

1. Luo yksinkertainen suunnitelma seuraavalle 30 päivälle. Aloita pienestä, toista joka päivä ja kasvata loppua kohden. Kuvaile mitä teet ja milloin teet suunnitelmaasi

2. Kun tiedät milloin haluat ryhtyä luomaan uutta tapaa, valitse jokin asia(trigger) mikä saa sinut toteuttamaan sen väkisin. Voit laittaa hälytyksen soimaan tiettynä kellonaikana, joka muistuttaa sinua. Jos haluat aloittaa aamun lenkkeilyllä, laita juoksuvaatteet ja – kengät sängyn viereen, jotta et voi ohittaa niitä herättyäsi.

3. Vastuullisuusta itsesi. Kerro kaikille kenen kanssa olet päivittäin tekemisissä, että olet luomassa uutta tapaa. Pyydä heitä kysymään säännöllisesti kuinka prosessi etenee. Onnistumisen mahdollisuudet nousevat huomattavasti, jos tunnet olevasi vastuullinen tekemisestäsi myös muille.

4. Pyydä tukea. Kysy läheisiä, ystäviäsi ja työtovereitasi tukemaan sinua. Valmistaudu ja oleta, että heikkoja hetkiä tulee. Voit kumota, voittaa ne pyytämällä tukea ja saamalla sitä heti kun mielesi tekee luovuttaa.

Ensimmäisen onnistuneen tavan luomisen jälkeen on helppoa jatkaa seuraavaan. Vuodessa pystyt luomaan 12 uutta tapaa, mikä mahdollistaa huiman muutoksen elämässäsi.

 Mitkä 12 asiaa haluaisit saavuttaa tänä vuonna?

Share This