Onnellisuus

Kategoria Minimalismi

Onnellisuus on mielenkiintoinen asia ja loputtoman keskustelun lähde. Onko onnellisuus kaiken tarkoitus ja päämäärä? Osalle on ja osalle ei. Oikeaa vastausta tuskin on. Sinä tiedät oman vastauksesi ja se riittää.

Minimalismin tavoite ei suoraan ole onnellisuus, mutta se on todennäköisesti seurausta asioista, joita minimalismi mahdollistaa. Se riippuu tietysti vain sinusta.

Onnellisuus on itsessään mielenkiintoinen aihe, koska sitä tutkitaan yhä enemmän. Ja se on tietysti tärkeää, koska onnellisuus on tärkeää.

Kuten minimalismissakin, myös onnellisuudessa on lukuisia tapoja tavoitella sitä ja yhtä oikeaa ei ole. On jokaisella sopivin tai sopivimmat. Se liittyy vahvasti elämäntapoihin ja niiden luomiseen, joten myös minimalismiin.

Elämä on ne asiat mihin kiinnitämme huomiomme. Olivat ne hyviä tai huonoja niin niistä muodostuu elämämme. Sen takia täytyy myös tietää mihin asioihin omalla kohdalla kannattaa huomiota kiinnittää.

Tärkeää on myös tietää, että omaan onnellisuuteen voi vaikuttaa. Kuka tahansa pystyy siihen, hyvin merkittävästi, riippumatta olosuhteista. Kiinnittämällä huomiota niihin asioihin, jotka tekevät sinut onnelliseksi. Se voi vaatia nykytilanteen päivittämistä tai joistakin asioista luopumista.

Osa tavoitteistamme on ympäröivän kulttuurin asettamia. Joillekin ne ovat synkronisaatiossa sisältä tulevien tavoitteiden kanssa ja osalle ei. Osalle ne johtavat tilanteeseen joka on kaikkea muuta kuin tasapainossa omien tarpeiden tai halujen kanssa. Silloin täytyy tietää miten tilannetta muutetaan.

Minimalismi on (minulle) tärkeää, koska se antaa mahdollisuuden tehdä asioita, joiden tekeminen tekee minut myös onnelliseksi.

Onnellisuus ei tule odottamalla. Se tulee toiminnan kautta. Ei kannata jäädä odottamaan tiettyjen asioiden tapahtumista tai kunnes asioita tippuu syliisi. Meillä on vapaus ja vastuu tehdä itsemme onnelliseksi. Lähtötaso vaikuttaa toki, mutta ei ratkaise asiaa. Muut ihmiset ja ympäristö vaikuttavat myös, suuntaan tai toiseen, mutta eivät määrittele lopputulosta. Paitsi jos annamme niiden määritellä.

En tarkoita etteikö niistä saisi hetkellistä onnea, kuten kassakoneen huudattamisesta. Kyllä se hetkellisesti lisää onnea tai hyvänolon tunnetta, mutta isoihinkin ostoksiin tottuu hyvin nopeasti ja se tunne katoaa. Miten saat sitä lisää? Ostat lisää. Täytyy ostaa enemmän, isompaa, parempaa ja kalliimpaa.

Onnellisuus tulee (sinulle) oikean toiminnan kautta. Usein se on hyvin yksinkertaista. Ehkä liian yksinkertaista ja sen takia se on helppo hylätä ajattelematta sen enempää. Niitä asioita on useita. Tässä on muutamia. Ehkä sinulla on lisätä listaan vielä joku, hienoa! Voit tulla jakamaan sen Facebookissa.

Kuten sanottua, asiat ovat yksilöllisiä ja kaikki eivät sovi kaikille. Eikä onnellisuus ole riippuvainen kuinka useaa asiaa toteutat. Riittää, että teet sinulle oikeita asioita tai vaikka vain yhtä asiaa.

Kiitollisuuden ja positiivisuuden harjoittelu. Kiitollisuutta voi ilmaista monella yksinkertaisella tavalla, kuten pitämällä kiitollisuuskirjaa tai kiittämällä ja kehumalla ihmisiä. Positiivisuutta voi edistää kirjoittamalla haluttuja lopputuloksia vihkoon. Miltä haluamasi tulevaisuutesi näyttää? Joskus kiitollisuus ja positiivisuus voi tarkoittaa menneistä murehtimisen lopettamista. Joskus se voi tarkoittaa myös tiettyjen asioiden tai ihmisten välttämistä. Harjoittamalla molempia on asioita helpompi pitää oikeassa perspektiivissä.

Nykyhetkeen keskittyminen. Keskitä huomiosi siihen mitä teet ja ihmisiin ympärilläsi. Nauti niistä. Ole valmis oppimaan ja omaksumaan asioita. Muuta rutiineja ja kokeile uusia asioita. Kehitä itseäsi. Pysähdy nauttimaan jostain useasti toistuvasta asiasta, vaikka tietystä maisemasta tai kahvikupposesta. Hyödynnä eri aisteja.

Sosiaaliset suhteet. Anna muille aikaasi. Ilmaise kiintymystä tai arvostusta muita kohtaa, usein ja säännöllisesti. Iloitse asioista yhdessä muiden kanssa. Muista kannustaa ihmisiä. Vältä kritisointia ja halveksuntaa.

Auta muita. Pienetki asiat merkitsevät, kuten oven avaaminen toiselle. Tee asioita vapaasta tahdosta ja halusta, ei pelkästä velvollisuudesta.

Yksinkertainen ja erittäinen tehokas kikka: Halaa ihmisiä.

Fyysinen hyvinvointi ja henkinen hyvinvointi. Säännöllinen rasitus keholle ja mielelle. Anna molempien myös levätä tarpeen tulleen. Aloita pienestä, omalla tasollasi ja nosta sitä vähitellen.

Selviytymiskeinot. Miten kohtaat stressin, kriisisit ja vastoinkäymiset? Voit kirjoittaa sinua vaivaavat asiat ylös. Voit keskustella niistä. Voit haastaa omat negatiiviset ajatuksesi. Pääasia, että toimit ja haluat ratkaista asian. Se voi tarkoittaa anteeksi antamista tai anteeksi pyytämistä.

Vastoinkäymiset voittavat sinut, jos annat niille vallan ja murehdit niistä jatkuvasti.

Tavoitteet. Tavoitteet ovat yksi yleisimmistä keinoista. Mikä on hyvä tavoite? Sellainen mikä sointuu arvojesi kanssa. Vältä ympäristöstä tulevia tavoitteita elleivät ne ole samoja, joita itse todella haluat. Määrittele tavoitteet positiivisen kautta, kuten: parempi kunto vs lihavuuden välttäminen. Tavoittele muutamia asiota kerrallaan, omat kokemukseni ovat parhaimpia 1-3 tavoitteen kanssa. Pidä nekin soinnussa keskenään. Muuten on suurempi mahdollisuus hylätä kaikki. Varaa aikaa kaikille. Sitoudu. Ota pieniä askeleita ja luo jatkuvia onnistumisia.

Miten lisään onnellisuuttani

Valitse listalta yksi tai kaksi asiaa, aluksi. Mitkä sopivat sinulle parhaiten? Oikeaa vastausta tai parasta vaihtoehtoa ei ole. Jokainen niistä toimii. Meillä jokaisella on omat vahvuudet, joita jokin niistä tukee. Ja aina voi kokeilla useampaa, silloin tiedät mikä sinulle sopii parhaiten.

Onnellisuus on kuin noususuhdanne. Se nousee ja nousee. Ja sitä pitää ruokkia säännöllisesti, jotta nousuun olisi mahdollisuus.

Siihen vaikuttaa myös ympäriltä saatava tuki. Jos sitä ei saa, kannattaa sitä ryhtyä etsimään. Tuki voi tulla monessa muodossa. Se voi olla uutta ja tarpeellista tietoa. Se voi olla konkreettista apua käytännön asioiden kanssa. Se voi olla henkistä kannustamista.

Kuten kaikkia asioita, myös onnellisuutta pitää haluta. Siihen tarvitaan motivaatiota. Sen takia tapojen luominen on tärkeää. Kun tiedät sinulle sopivat vaihtoehdot, tarvitaan vain toistoa. Ei kuulosta hohdokkaalta. Tiedän. Mutta kokeile ennen kuin tuomitset. Et voi menettää paljoa.

Toiston ja tuen avulla voit luoda tapoja. Onnellisuutta lisääviä tapoja.

Valitse, aloita ja toista.

Share This