Miten Ryhdyt Minimalistiksi: 14 Päivän Opas Minimalismiin

Tämä on osa 3/3 artikkelisarjasta minimalismista. Kirjoitan ensimmäisessä osassa, mitä minimalismi oikeasti on. Toinen osa käsittelee syitä, miksi sinun pitäisi ryhtyä minimalistiksi. Tämä kolmas osa antaa sinulle selkeät työkalut minimalistiksi ryhtymiseen.

Kirjoitin eilen sähköpostilistalle tavoista ja rutiineista. Annoin sinulle haasteen tehdä yksi uusi asia joka päivä seuraavan viikon ajan. Toivottavasti olet tehnyt sen tämän päivän osalta.

Haluan kiittää kaikkia, ketkä jakoivat omat tavoitteensa kanssani!

Kuinka Ryhdyt Minimalistiksi: 14 päivän opas minimalismiin

Minimalistiksi ryhtyminen ei ole helppoa. Siihen on monta tapaa. Kaikkien ei tarvitse viedä sitä niin pitkälle kuin minä. Ehkä kaipaat minimalismia vain tietylle elämäsi osa-alueelle.

En ryhtynyt minimalistiksi yhdessä yössä. Jouduin oppimaan monia asioita. Lopetin kuluttamisen. Luovuin asioista. Koko prosessi vaati päättäväisyyttä.

Minimalistiksi ryhtymisellä on palkkionsa. Kirjoitin niistä tiistaina.

Koska luet tätä artikkelia, olet varmasti kiinnostunut kuinka voisit ryhtyä minimalistiksi.

Kokosin sinulle 14 päivän oppaan. Asiat ovat yksinkertaisia ja tehokkaita. 14 päivän jälkeen huomaat kuinka elämäsi on muuttunut.

Viimeiseksi! Tärkeintä on aloittaminen. Aloita heti tämän artikkelin luettuasi.

PÄIVÄ 1: Tyhjennä yksi pinta

Katso ympärillesi ja valitse yksi pinta. Se voi olla työpöytä, keittiönpöytä tai olohuoneen lattia. Valitse yksi ja tyhjennä se.

Siivoa tavara kerrallaan. Jokaisen tavaran kohdalla mieti tarvitsetko sitä kyseistä tavaraa. Mieti todella. Jos vastaus on ei, hankkiudu siitä eroon. Voit heittää sen pois, lahjoittaa tai myydä sen. Pääasia, että pääset siitä eroon. Jos vastasit kyllä, siirrä tavara uuteen paikkaan. Nosta kaikki epämääräiset tavarat ja siirrä ne pois. Laita ne laatikkoon tai kaappiin. Etsi niille uusi paikka. Paikka, josta et näe niitä.

Toista tätä kunnes pinta on täysin tyhjä.

Päivä 2: Sano ei

Kieltäytyminen on taito. Erittäin hyödyllinen taito, kun tavoitteena on vapauttaa aikaa.

Hyväksymme usein tehtävät ja pyynnöt, koska pelkäämme loukkaavamme muita. Annat kuitenkin viestin, että arvostat aikaasi. Kerrot kysyjälle että arvostat häntä sen verran, että mieluummin kieltäydyt kuin teet asiat puoli huolimattomasti tai jätät tekemättä.

Kieltäydy tänään yhdestä asiasta. Valitse asia, mikä ei tunnu sinulle tärkeältä tällä hetkellä. Kieltäydy kohteliaasti ja varmasti, mutta älä pyydä anteeksi.

Päivä 3: Siivoa vaatekaappi

Katso vaatekaappiisi. Valitse kaikki vaatteet, joita et ole käyttänyt yli kuukauteen. Ota ne pois.

Säästämme vaatteita pahan päivän varalle tai uskottelemme itsellemme tarvitsevamme niitä. Harvoin mitään kuitenkaan saattuu ja silloinkin on edellisten jatkoksi tullut jo uusi kasa kuluneita vaatteita.

Kokeile 30 päivän sääntöä: Jos et käytä jotain kuukauteen, et luultavasti tarvitse sitä.

Käy jokainen vaatekappale kerrallaan läpi. Mieti tarvitsetko sitä. Jos et, laita se kierrätykseen.

Tiedän, voit siirtää talvivaatteet suosiolla odottamaan. Mieti kuitenkin käytätkö niitä kaikkia.

Pyri poistamaan 80 % vaatekaappisi sisällöstä. Käytämme vain noin 20 % vaatteistamme. Loput seisovat odottamassa.

Päivä 4: Tyhjennä sähköpostisi

Lukemattomat ja vastaamattomat viestit vaivaavat alitajunnassa. Istu alas ja siivoa sähköpostisi inbox.

Jos et osaa luopua joistain viesteistä, tee näin: Poista kaikki viestit, mitkä ovat tulleet viime viikolla joihin et ole koskenut Jos ne ovat tarpeeksi tärkeitä, ihmiset ottavat sinuun yhteyttä uudelleen.

Poista kaikki roskaposti välittömästi. Irtisano itsesi turhista uutiskirjeistä. Jos et lue niitä tai saa niistä konkreettista hyötyä, poista itsesi tilauslistalta. Jos ne eivät ole tärkeitä, miksi tilaisit niitä?

Lopuksi, käy läpi kaikki tämän viikon sähköpostisi. Poista, vastaa tai välitä. Käy viestit läpi yksi kerrallaan kunnes sähköpostisi on tyhjä.

Päivä 5: Seuraa aikaasi

Aikasi on arvokkainta mitä sinulla. Seuraa tämän päivän ajan mihin käytät sitä.

Teemme usein asioita vain, jotta tuntisimme tekevämme jotain hyödyllistä vaikka oikeasti emme tee.

Seuraa asioita, kuten:

– Facebookissa käyminen 5 minuutin välein
– Sähköpostin lukeminen 10 minuutin välein
– Television katsominen:

On parempi olla tekemättä mitään kuin tehdä tarpeettomia asioita.

Päivä 6: Poista viisi asiaa elämästäsi

Valitse viisi turhaa asiaa joita et tarvitse. Hankkiudu niistä eroon. Tavaroiden pahan päivän varalle säästäminen on turhaa.

Käytä 30 päivän sääntöä myös tavaroihin: Jos et käytä jotain kuukauteen, et tarvitse sitä lainkaan.

Päivä 7: Tee tärkeä päätös

Päätökset ovat vaikeita. Välttelemme niitä. Varmasti sinullakin on muutama.

Valitse yksi asia mitä olet vältellyt. Tee päätös: kyllä tai ei.

Jos asia ei tunnu tärkeältä, luovu siitä. On parempi uskaltaa luopua kuin jahkailla asiaa.

Jos asia on oikeasti tärkeä, päätä että toteutat sen. Toteuta se, älä odota vaan hyökkää asian kimppuun. Aloittamalla olet jo ison askeleen lähempänä valmiiksi saamista.

Päivä 8: Kutsu ystäväsi kahville

Soita yhdelle ystävällesi kenet todella haluat nähdä. Kerro hänelle mitä olet tehnyt viimeisen viikon ajan. Keskustelkaa asiasta.

Ehkä hänkin innostuu. Voitte tukea toisianne matkalla minimalismiin.

Päivä 9: Luovu yhdestä tavasta

Katso kalenteriisi tai kaivele muistiasi. Löydätkö sieltä jotain, minkä tekemisestä et todellakaan pidä, mutta jatkat sen tekemistä.

Ehkä seuraat televisiosta ohjelmaa, josta et oikeasti pidä. Luovu siitä. Käytät muuten tunnin elämästäsi turhaan.
Ehkä luet joka aamu lehden, josta et välitä. Lopeta sen tilaus. Lue sen tilalla kirjaa tai juttele puolisosi kanssa. Ehkä käytät tunnin vanhaan harrastukseen, josta et enää välitä. Luovu siitä.

Valitse yksi ja luovu siitä. Luopumalla saat lisää aikaa tehdä jotain mitä oikeasti haluat. Jotain mikä on sinulle oikeasti tärkeää.

Päivä 10: Anna aikaa, älä tavaroita

Luulemme, että tavaroiden antaminen saa ihmiset pitämään meistä. Mutta kuinka usein olet itse saanut tavaroita, joita oikeasti tarvitset?

Oikeasti haluamme vapautta. Haluamme uusia kokemuksia. Niiden antaminen on paljon arvokkaampaa ja usein myös edullisempaa.

Sen sijaan, että ostaisitte uuden television kotiinne, lähde puolisosi kanssa matkalle. Lelun antamisen sijaan vie lapsesi vaikka huvipuistoon tai käykää keilaamassa. Tärkeintä, että jaatte yhteisen kokemuksen.

Valitse yksi ihminen elämästäsi kenelle haluat antaa jotain hienoa. Teidän ei tarvitse toteuttaa sitä tänään. Pääasia, että sovitte päivän milloin teette jotain yhdessä.

Pelkästään tuon päivän sopiminen ja sen odottaminen tuo teille molemmille hymyn huulille.

Päivä 11: Luovu turhista kuluista

Tilaatko lehteä mitä et lue? Oletko yhdistyksen jäsen, minkä tilaisuuksissa et ole käynyt vuosiin? Maksatko muusta turhasta palvelusta?

Kirjaudu verkkopankkiin ja kurkista viime kuun tiliotteeseen. Katso mihin olet rahasi laittanut. Valitse kaikki turhat kulut ja irtisanoudu niistä.

Päivä 12: Ota päivä itsellesi

Ota tämä päivä itsellesi. Rentoudu. Tee jotain hauskaa. Tee jotain mistä nautit.

Elämä ei ole vakavaa, joten älä ota itseäsi liian vakavasti.

Palaat huomenna arkeen latautuneena ja valmiina kohtaamaan kaiken eteen tulevan.

Päivä 13: Aloita projekti

Sanoin tiistaina näin: ”Minimalismi on mahdollisuus. Mahdollisuus tehdä sitä mitä sinä haluat ja milloin haluat. ”

Minimalismi ei ole kaikesta luopumista tai täysin tekemättömänä olemista. Tarkoitus on löytää asioita mitä sinä haluat tehdä. Tarkoitus on löytää aikaa niille.

Tämä on toiseksi viimeinen päivä. Olet melkein kahden viikon ajan luopunut turhasta. Nyt sinulla on tilaa ajatella ja aikaa totetuttaa.

Valitse asia, mikä sinusta tuntuu kaikkein tärkeimmältä juuri nyt. Toteuta se.

Päivä 14: Ole kiitollinen

Kiitollisuus on tärkeä taito ja asia. Unohdamme sen helposti. On tärkeää muistaa olla kiitollinen asioista, joita elämässämme jo on. Ota tämä päivä kiitollisuudelle.

Kerro puolisollesi tai ystävällesi, että olet kiitollinen hänen kuulumisesta elämääsi.

Tee lista asioista, joista olet kiitollinen. Lue se itsellesi ääneen joka ilta.

Näin onnistut 14 päivän haasteessa

Aloita heti. Tee ensimmäisen päivän tehtävä.

Tiedän, että on helpompi jatkaa samaa. Muutos ei kuitenkaan tapahdu itsestään.

Muista: Menestyneimmät ihmiset löytävät aikaa elämän optimoinnille.

Lopeta tämän lukeminen ja aloita nyt.

Jos nautit tämän artikkelin lukemisesta, toivoisin että jakaisit sen jollekin kuka saattaisi hyötyä siitä. Kiitos!

Share This