Mitä oikeasti tarvitset!

Se mitä oikeasti tarvitset on tieto sinulle tärkeimmistä asioista. En tarkoita vain tavaroita. Espanjaan tulon jälkeen olen käynyt läpi lähes päivittäin asioita, mitä pidän itselleni tärkeinä. Ne muuttuvat jatkuvasti.

Osa ajatuksista on isompia linjauksia, kuten mitä haluan tehdä tulevaisuudessa, tavoitteitani. Osa pienempiä, kuten mitä tietokoneeni näytöllä näkyy kun kirjoitan. Kyllä, mietin niitäkin. En sano, että sinun tarvitsisi.

Kun tiedän mikä minulle on tärkeää, on oloni vapautuneempi ja:

1. Pysyn keskittymään tähän hetkeen
2. Pystyn toimimaan tehokkaammin ja saan enemmän aikaan
3. Mieleni pysyy kirkkaana
4. En huolehdi asioista

Olen pystynyt käymään asoita läpi, koska olen lopettanut kuluttamisen lähes täysin. Lähdin reissuun alle 50 tavaran kanssa. En ole ostanut mitään muuta kuin ruokaa. En kuluta mediaa. Normaalin matkarutiinien sijaan olen keskittynyt muihin asioihin. Voit toteuttaa samat asiat ilman matkalle lähtöä.

Ehkä haluat kokeilla niitä?

1. Päästä irti turhasta

Kuvittele tämä tilanne:

Sinun käsketään poistua talosta ja pakata tavaroita viikoksi. Mitä ottaisit mukaan? Oletko koskaan miettinyt asiaa? Lopeta lukeminen hetkeksi ja mieti.

Tässä on minun tavarani:

Reppu: lompakko ja passi, 5 sukat, 5 alushousut, 3 t-paitaa, 1 lämmin paita ja yhdet housut. Puhelin ja laturi.

Tee oma listasi niin tiedät mitkä ovat välttämättömimmät henkilökohtaiset tavarasi.

Tiedän, että saatat tarvita muutakin. Jotain työn tekoon. Muutetaan tilannetta. Mitkä ovat tärkeimmät työvälineesi. Mitä pakkaisit mukaan?

Valitse se minimimäärä, millä voisit suorittaa työsi hyvin.

Minulle se olisi tietokone. Selviäisin pelkällä vihkolla ja kynällä, jos turvautuisin nettikahviloihin. Mutta koen, että silloin työtäni rajoitettaisiin liikaa. Haluan pystyä kirjoittamaan silloin kuin haluan.

Jos teet nämä kaksi listaa, voit ryhtyä luopumaan sen ulkopuolisista tavaroista.

2. Lopeta kuluttaminen

Nykyisin on mahdotonta kävellä kaupungilla näkemättä mainoksia, jotka kehottavat meitä kuluttamaan. Ostopäätöksiä tehdään yhä nopeammin. Ostaminen on tehty helpoksi. Maksuvaihtoehtoja on useita, joilla varmistetaan kenelle tahansa rahoitus ostamiseen. Luvataan erilaisia takuu – ja palautusmalleja, joilla varmistetaan ostopäätös. Markkinoijat tietävät oikein hyvin, että palautukset ovat minimaalisia.

Tarvitsemme työkalun kaikkea tätä vastaan. Näin torjut hetkellisen ostohalun.

Ota 30 päivän lista käyttöön.

Seuraavan kerran kun kävelet kaupungilla tai käyt kaupassa, ota vihko tai pala paperia mukaan. Kun ostohimo iskee: pysähdy, kirjoita tavaran nimi ylös ja kävele pois.  Tietenkin tärkeitä asioita, kuten ruokaa saa ostaa. Palaa listaan 30 päivän päästä. Todennäköisesti olet unohtanut koko tavaran olemassa olon. Todennäköisesti et halua tavaraa enää.

3. Anna tilaa ajatuksille

On yksi tehokas tapa antaa tilaa uusille ajatuksille lähes välittömästi. Lopeta turhan tiedon sisäänottaminen. Kulutamme mediaa yhtä paljon kuin tavaroitakin. Se on helppoa ja addiktoivaa. Media saa meidät tuntemaan, että tekisimme jotain hyödyllistä vaikka oikeasti emme tee.

Televisio, lehdet, radio ja netti. Kaikki haluavat osan ajastamme. Kaikki haluavat, että jatkamme kuluttamista. Mutta mitä tapahtuu, jos käytämme kaiken aikamme median seuraamiseen.

1. Emme saa mitään aikaan ja
2. Joku muu päättää kaikista ajatuksistamme.

Ota tauko, et menetä mitään!

Pidä viikon mediatauko. Älä katso, lue tai kuuntele mediaa.

Muista:

1. Maailmaa jatkaa pyörimistään, vaikka et tietäisi joka hetki mitä missäkin tapahtuu.
2. Uutiset harvoin vaikuttavat sinuun suoraan.
3. Etkä sinä voi vaikuttaa uutisiin. Jos toisella puolella maailmaa on talouskriisi, et voi tehdä asialle mitään.

Luovu turhista ajatuksista ja murheista.

Saat lisää aikaa ja lisää tilaa ajatella. Voit tehdä tärkeämpiä asioita.

Mistä tiedän mikä on tärkeää

Olen pyrkinyt kysymään itseltäni tiettyjä kysymyksiä joka päivä. Osaa kysymyksistä pidän muistivihkoissani, jotta näkisin ne mahdollisimman usein.

– Viekö tämä kohti tavoitteitani?
– Vaikuttaako tämä positiivisesti elämääni?
– Voinko olla tyytyväinen itseeni, jos teen tai toimin näin?
– Tuntuuko tämä hyvältä?

Voit kokeilla näitä kysymyksiä tai laatia omasi.

Jos nautit tämän artikkelin lukemisesta, toivoisin että jakaisit sen jollekin kuka saattaisi hyötyä siitä. Kiitos!

Share This