Lupauksia tulevalle vuodelle

Kategoria Minimalismi

On taas se aika vuodesta milloin annetaan uuden vuoden lupauksia.

Lupausta voidaan kutsua myös toisella tavalla. Se on tavoite. Tavoite tehdä jotain, tavoite saavuttaa jotain tai tavoite muuttaa jotain.

Ikävä kyllä suurin osa tavoitteista epäonnistuu. Ne hylätään tai unohdetaan. Usein muutaman ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen. Osa jää kokonaan aloittamatta.

Lupausten epäonnistuminen

Suurin syy miksi lupaukset epäonnistuvat on liiallinen luottamus omaan tahdonvoimaan. Tavoitteet asetetaan riippuvaisiksi siitä, koska asettamisen hetkellä tahdonvoimaa tuntuu riittävän loputtomiin.

Kuitenkin tahdonvoiman kanssa kannattaa hyväksyä, että sitä ei ole loputtomasti. Onkin järkevämpää miettiä tavoitetta myös mahdollisen heikon hetken kannalta kuin vain silloin inspiraation hetkellä.

On helppoa luvata itselle laihduttavansa tulevana vuonna, mutta kun aamulla herätessä tai työpäivän päätteeksi pitäisi tehdä jotain tavoitteen saavuttamiseksi niin usein pään sisällä käytävän taistelun voittaa sohva ja televisio.

Sen takia tahdonvoima pitää eliminoida pelistä kokonaan tai ainakin niin pitkälle kuin vain mahdollista.

Lupausten asettaminen

Normaalisti asetamme tavoitteen esittämällä halutun lopputuloksen, esimerkiksi: ”haluan laihduttaa 10kg”. Tavoite on selkeä. Käyt vaa’alla ja selvität nykyisen painosi ja vähennät siitä 10kg. Sen jälkeen tiedät mihin pyrkiä.

Ongelma on herätä joka aamu ja miettiä, että pitäisi päästä siitä 10 kilosta eroon. Tämä vaatii joka päivä tahdonvoimaa muuttaa lähemmäksi lopputulosta pääseminen joksikin teoksi, mikä toisi tuloksia. Pelkkä tavoitteen asettaminen ei niitä vielä anna.

Onkin tärkeää muuttaa tavoitteen mitä-osuus käytännöllisempään kuinka-osuuteen. Laihduttaminen kannattaa muuttaa silloin käytännön teoiksi, kuten päivittäiseksi liikunnaksi. Päätä, että käyt liikkumassa joka päivä 30 tai 60 minuuttia, mikä vain tuntuu hyvältä ja uskot sen tuovan tuloksia.

Sitten tavoite muuttuukin huomattavasti. Haluat pudottaa 10 kiloa painoa liikumalla joka päivä 30 minuuttia. Tiedät joka aamu mitä sinun pitää tehdä sinä päivänä.  Toistat samaa, kunnes pääset haluttuun lopputulokseen.

Tätäkin voi vielä tarkentaa asettamalla kalenteriin valmiiksi tarkat ajankohdat milloin liikkuminen oikeasti tapahtuu.

Hyvä lupaus

Asettaessa lupauksia olisi tärkeää muistaa ja ymmärtää omat rajat. Heti nollasta sataseen hyppääminen ei ole kaikille paras vaihtoehto. Joillekin se taas sopii. Tarkoitan, että sinulle hyvä vaihtoehto voisi olla käydä liikkumassa joka toinen päivä ja jollekin toiselle saattaa taas sopia päivittäinen liikkuminen. Sama koskee myös liikunnan määrää. Toiselle 30 minuuttia voi olla paljon ja toiselle hyvä tavoite on enemmän. Kaikki riippuu sinusta ja vain sinä tiedät oikean vastauksen itsellesi.

Pääasia on, että toimit omien rajojesi mukaan. Muista, että siltikin on kuitenkin mahdollista, että joku päivä se suunniteltu lenkki jää väliin. Mitä silloin? Hyväksy jo ennakkoon, että sellaista voi sattua. Maailma ei kaadu siihen, eikä itseä kannata rangaista siitä. Hyväksy asia ja jatka tavoitteen toteuttamista seuraavana päivänä.

Jos haluat vahvistaa prosessia niin sovi parin kaverin kanssa, että seuraatte yhdessä toistenne tavoitteita ja vaaditte kaverin päätä vadille, jos hän lipsuu. Halu toteuttaa asioita on huomattavasti suurempi, kun tuntee olevansa vastuussa asioista muille.

Parasta tälläisissä tavoitteissa on, että riittävä määrä toistoja synnyttää sinulle uusia tapoja, jos niin haluat. Silloin tällä hetkellä haastavilta tuntuvat asiat tapahtuvat ilman minkäänlaista sisäistä taistelua tekemisen ja tekemättä jättämisen välillä.

Share This