Liika hälinä

Kategoria Minimalismi

Jahkailemisen lisäksi toinen merkittävä tekijä, mikä estää saamasta asioita aikaan on liika hälinä pään sisällä. Pidän työskentelystä pienessä hälinässä, mutta haluan pitää hälinän pääni ulkopuolella.

Koen, että ajatukset juoksevat selkeimmin kun mieli on tyhjä. Silloin oikea ajattelu on pääosassa, pään sisäisen keskustelun sijaan.

Liian suuri määrä asioita mietittävänä on yhtä haitallista kuin liiallinen määrä mitä tahansa häiriötekijöitä.

Asioiden tekeminen auttaa tyhjentämään mielen. Jatkuva jahkailu tai työn kesken jättäminen pitää mielen täynnä häiriöitä.

Välillä ajatukset saattavat kuitenkin jäädä jumiin tai pyörimään, emmekä pääse eteenpäin. Luulemme, että toimimme tehokkaasti vaikka todellisuus on kaukana siitä.

On tarpeellista oppia tunnistamaan milloin ajattelu muuttuu keskusteluksi pään sisällä.

On myös tärkeää osata ottaa aikaa mielen tyhjentämiselle. Se on usein puolet työstä.

Liikunta, kirjoittaminen ja rauhoittuminen hiljaisuudessa ovat hyviä strategioita. Pyrin hyödyntämään niitä kaikkia, mutta parhaimmat tulokset olen saanut päivittäisellä liikunnan ja kirjoittamisen yhdistämisellä.

1. Käyn aamuisin heti heräämisen jälkeen 30-60 minuutin lenkillä tai kävelyllä.

2. Kirjoitan ylös kaikki kesken jääneet asiat, irtonaiset ajatukset ja ideat seuraavalla päivälle joka ilta.

3. Kuntoilen iltaisin.

Jos pystyn aloittamaan päivän tyhjän ja kirkkaan mielen kanssa, saan silloin eniten aikaan. On myös helpompi nauttia ja keskittyä työn ulkopuoliseen aikaan kun tietää, että on saanut itsestään parhaan tuloksen irti ja asiat ovat hoidossa.

Share This