Kuinka Tyhjennät Mielesi

Minimalismi on turhasta luopumista. Turhista tavaroista luopuminen vapauttaa ympäristösi. Turhista ajatuksista luopuminen vapauttaa mielesi.

Teemme yhä useammin ajatustyötä manuaalisen työn sijaan. Ajatukset ovat tärkeitä. Mieli on tärkeä. Kuinka usein huomaat, että pääsi on liian täynnä. Mieli alkaa lyödä tyhjää.

Ympäröimme itsemme ärsykkeillä. Ympäröimme itsemme hälinällä. On kuvia ja ääniä. Teemme montaa asiaa yhtä aikaa. Katsomme televisiota, puhumme puhelimessa ja selaamme lehteä. Käytämme sähköpostia, selaamme nettiä ja Facebookkaamme. Pian pää on täynnä kaikkea, mutta mitään ei tule ulos. Istumme ja tiedämme, että jotain pitäisi tehdä. Mikään ei kuitenkaan onnistu. Mieli on niin täynnä ettei kaiken sen keskeltä löydy sitä asiaa, mikä pitäisi tehdä.

Osalle taustaäänet tai – häly sopii. Pidän työskentelystä hälyn keskellä. Kahviloissa työskenteleminen on helppoa minulle, jos tiedän sinne mennessä mitä haluan saada aikaan. Itse asiassa koen sen rentouttavaksi.

Mutta kun aivot lyövät tyhjää, on vaikea keskittyä.

Mieli ryhtyy tekemään temppuja ja käy sinua vastaan. Saatat tietää mitä haluat saada aikaan, mutta mieli käy ylikierroksilla. Alat kyseenalaistamaan itseäsi. Onko tämä hyvä ratkaisu? Jos teen näin, mitä tapahtuu seuraavaksi?

Mielesi, ajatuksesi sabotoivat työskentelysi ennen kuin pääset edes aloittamaan.

Minimalistille liiallinen määrä ajatuksia on kuin itsensä ympärimöinen turhilla tavaroilla. Haluamme keskittyä olennaiseen.

On tärkeää tietää, miten turhista ajatuksista päästään eroon.

Mielen Tehovaihde

Haluamme saada mielen tehovaihteen päälle. Mieli on tehokkaimmillaan kun se on nollassa. Tyhjä, täysin tyhjä.

Toisin sanoen haluamme aloittaa rakentamisen tyhjästä. Meidän täytyy nollata ajatukset. Kerron kuusi asiaa, jotka toimivat minulle.

6 keinoa ajatuksien nollaamiseen

1. Käy kävelyllä. Pitkä kävely tai lenkki yksin auttaa. Tasainen tahti yhdistettynä raikkaaseen ilmaan auttaa rauhoittamaan mielen.

2. Kirjoita kaikki ulos. Ajatusten uloskirjoittaminen toimii lähes aina. Julia Cameron suosittelee sitä tehtäväksi joka aamu. Kokeile sitä. Kirjoita niin paljon ajatuksia kuin irtoaa. Ota kynä käteen, muistivihko eteen ja nauti kuppi kahvia.

3. Puhu toiselle. Puhu ja kerro ongelmastasi työkaverille, kumppanillesi tai ystävällesi. Jo ääneen puhuminen voi auttaa mieltäsi käynnistymään.

4. Pysähdy, istu hiljaa ja hengitä rauhassa. Lopeta kaikki tekeminen. Sulje kaikki häiriötekijät pois. Istu tuolille ja hengitä syvään. Keskity hengitykseesi 10 minuuttia.

5. Tee työtä käsilläsi. Käsillä tekemisellä on tutkitusti vaikutus mieleen. Järjestele työpöytäsi työpaikalla tai tiskaa astiat käsin kotona. Käsin työskentelyllä on vapauttava ja rauhoittava vaikutus.

6. Kuuntele musiikkia. Etsi rentouttavin kappale jonka tiedät ja toista se Youtubesta. Sulje silmäsi ja kuuntele se.

Mikä toimii sinulle? Mikä on sinun tapasi tyhjentää mielesi? Olen kiinnostunut kuulemaan, jätä kommentti. Kiitos!

Jos koit saavasi hyötyä tämän kirjeen lukemisesta, toivoisin että jakaisit sen. Kiitos!

Share This