Kuinka Suojelet Aikaasi

Tämä on jatkoa edelliselle kirjoitukselle. Puhuin mielestä ja kuinka tärkeää on osata tyhjentää oma mieli.

Tänään puhun ajasta. Aika on arvokkainta mitä meillä on. Mutta onko se todella meidän?

Osaamme käyttää aikaa lukuisilla tavoilla. Käytämme sitä koko ajan. Istun juuri nyt kahvilassa ja kirjoitan tätä artikkelia. Katson ihmisiä ympärilläni ja ihmettelen. Ihmettelen kuinka monelle on vaikeaa istua, nauttia kahvia ja jutella ystävien kanssa tekemättä mitään muuta.

Jos se on vaikeaa niin miten voimme olla yksin tekemättä mitään. Vai voimmeko?

Olen teknologian ystävä. Uskon sen tuovan meille vapautta monella tapaa, mutta se voi myös rajoittaa meitä.

Emme osaa olla yksin

Emme osaa olla yksin ilman, että häiritsemme itseämme jollain. Usein se on puhelin. Puhut puhelimessa, lähetät viestin tai selaat nettiä. Seuraavan kerran kun käyt kahvilassa tai ravintolassa, katso ympärillesi ja tutki asiaa. Mieti mitä itse teet samassa tilanteessa.

Olemme käytännössä koko ajan yhteydessä muihin. Ainakin voimme olla, jos haluamme. Olemme oppineet siihen. Siitä on tullut lähes pakottava tarve.

Luulemme, että meidän täytyy vastata jokaiseen puheluun, sähköpostiin ja viestiin heti. Mitä teimme ennen kännyköitä tai nettiä?

Luulemme olevamme tehokkaampia. Luulemme saavamme enemmän aikaan. Luulemme olevamme tärkeämpiä ja merkitsevämme enemmän. Mikään näistä ei ole totta.

Oikeasti se on addiktio. Addiktio, jota pienet positiiviset viestit ruokkivat. Se on kuin huumetta. Saamme hyvän olon tunteen heti. Negatiiviset vaikutukset näkyvät vasta myöhemmin. Kurkistat sähköpostiin ja huomaat saaneesi uuden sähköpostin. Saat välittömästi posiitivisen viestin. Tunnet itsesi hieman arvokkaammaksi ja itsetuntosi nousee. Toivomme sen tapahtuvan uudestaan ja tarkistamme sähköpostin yhä useammin ja useammin.

Emme katso kokonaiskuvaa silloin.

Aika on tärkeämpää kuin ymmärrämme

Jos olemme koko ajan valmiita vastaamaan ja olemme koko ajan yhteydessä muihin, joudumme reagoimaan kaikkeen. Tarkoitus ei ole reagoida. Reagointi keskeyttää. Tarkoitus on luoda uutta. Tarkoitus on olla läsnä ja antaa täysi keskittyminen siihen mitä teet juuri silloin.

Olemme oppineet reagoimaan kaikkeen sisään tulevaan. Vastaamme puhelimeen. Saamme uudesta sähköpostista ilmoituksen, vastaamme heti. Saamme tekstiviestin. Saamme viestin Facebookissa. Vaihtoehtoja on paljon, mutta kaikki keskeyttävät.

Ota aika haltuusi. Päätä mitä teet sillä. Päätä milloin teet sen.

Montako puhelua tai viestiä olet saanut joihin et olisi voinut vastata myöhemmin. Soittaa takaisin.

Otin puhelimen mukaan kun lähdin Malagaan, mutta päätin etten vastaa siihen. En ole vastannut tai soittanut yhtään puhelua yli kahteen viikkoon. Tekstiviesteihin vastaan vain iltaisin. Asunnossani ei ole nettiä ja olen päivisin suurimman osan ajasta liikenteessä. Käyn kahviloissa aamuisin tai iltaisin, milloin hoidan kaiken yhteydenpitoni ja työasiani.

Työskentelen tietokoneella 3-4 tuntia päivässä. Suurimman osan ajasta käytän kirjoittamiseen. Osa ajasta menee viesteihin vastaamiseen ja omien viestin lähettämiseen. Loppu aika eri projektien ylläpitoon. Jos vastaisin työskennellessäni jokaiseen sähköpostiin ja Facebook-viestiin jonka saan, en saisi aikaan juurikaan mitään. Työni keskeytettäisin jatkuvasti.

Olen joutunut kokeilemaan eri tapoja, miten pystyn ottamaan aikani haltuun. Tässä 7 tapaa, jotka voivat toimia myös sinulle. Monet ovat esitetty työtilanteissa, mutta koskevat yhtä hyvin mitä tilannetta tahansa.

7 tapaa ottaa aikasi haltuun.

1. Keskity olennaiseen: Kun päätät työskennellä, työskentele. Unohda kaikki muu. Suosittelen, että valitset 1-3 asiaa, mitkä haluat saada aikaan. Tee ne yksi kerrallaan antaen täyden huomiosi siihen mitä teet.

2. Aseta työajat: Päätä milloin työskentelet ja työskentele silloin. Älä tee mitään muuta, äläkä anna muiden keskeyttää sinua. Yrittäjille tämä on vaikeampaa kuin palkkatyössä oleville, mutta asia koskee molempia.

3. Vaihda paikkaa: Mitä ikinä haluatkin saada aikaan, kokeile paikan vaihtoa välillä. Työskentelen tietokoneen kanssa, joten paikan vaihtaminen on helppoa. Tunnen tällä hetkellä toimivani tehokkaimmin kahviloissa. Kotona, rannalla tai kävellessä pystyn keskittymään ajatuksiini enemmän, mutta toteutus tapahtuu parhaiten kahviloissa. Kokeile sinulle sopivia paikkoja.

4. Valitse miten ja milloin kommunikoit: En käytä juuri nyt puhelinta, joten sähköposti on minulle tehokkain väline. Käytän myös Facebookin viestiominaisuutta. 1-3 välineen pitäisi olla tarpeeksi. Enemmän on liikaa. Valitse sinulle sopivimmat.

Käytän molempia kerran päivässä. Yleensä iltaisin. Se toimii minulle. Voin keskittyä silloin vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Sama koskee viestien lähettämistä. Mikä aika sopii sinulle parhaiten?

5. Ota tauko: Pystymme keskittymään tehokkaasti 1-2 tuntia. Varsinkin jos työskentelemme tietokoneella tai istuen. Ota tauko. Haukkaa happea ja rentoudu 15 minuuttia. Voit käyttää tekniikoita mielen tyhjentämiseen, joista puhuin eilen.

6. Vastaa viiveellä: Viestejä tulee jatkuvasti. Olen Minimalismi.fi – blogin perustettuani saanut kasvavissa määrin viestejä. Pidän siitä ja haluan niitä lisää. Vastaan niihin kuitenkin viiveellä. Kerään päivän tai kahden viestit ja vastaan kaikkiin kerralla. Voin silloin keskittyä vastaamiseen täysin ja koen pystyväni vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Kokeile samaa.

7. Lue vain hyödyllistä informaatiota: Mikä on sinulle tärkeää juuri nyt? Kun tiedät asiat, valitse sisään tuleva informaatio sen mukaan. Sulje kirja, lopeta blogin lukeminen ja lopeta uutiskirjeen tilaus. Jos koet tämän kirjeen sinulle turhaksi juuri nyt, voit lopetaa sen tilauksen täältä. Useita blogeja ja lehtiä luetaan vain koska se on vanha tapa.

Toivottavasti näistä keinoista on hyötyä sinulle. Jos sinulla on jokin muu tapa suojella aikaasi, toivoisin että jätät kommentin! Kiitos.

Jos koet kirjoituksen hyödylliseksi, toivon että jaat sen.

Share This