Kuinka Luovut Turhasta

Kategoria Minimalismi

Vuosien saatossa tavaroiden hankkimista on ryhtynyt määrittelemään halu tarpeen sijaan. Voimme perustella itsellemme tarvitsevamme jotain, mutta usein se ei ole totta.

Tavarat, jotka omistamme päätyvät omistamaan meidät. Emme huomaa sitä aluksi ja sokeudumme sille ajan myötä kun annamme niille suuremman arvon kuin ymmärrämmekään.

Tavarat maksavat meille enemmän kuin sen hinnan jonka maksoimme kaupan kassalla. Ajan myötä niiden hinta jopa nousee. Mitä enemmän omistamme, sitä enemmän tilaa tarvitsemme. Mitä enemmän tilaa meillä on, sitä enemmän on helpompi hankkia lisää. Syntyy kierre. Tavaroista täytyy huolehtia. Paikkoja pitää siistiä. Muuttaminen vaikeutuu. Lähteminen vaikeutuu. Vapaa-aika menee ylläpitoon.

Joillekin tavaroille annamme normaalia enemmän tunnearvoa. Uskomme, että muistojen säilyttämiseksi täytyy säilyttää tavara. Uskomme, että tavarat rakentavat identiteettimme. Tai toimimme niin ilman, että huomaamme.

Me keräämme tavaraa ja päädymme huolehtimaan niistä. Käytämme huomattavan määrän aikaa siihen. Käytämme keskimäärin 20 prosenttia tavaroistamme aktiivisesti. Se koskee vaatteita, musiikkia mitä kuuntelet ja ruokailuvälineitä, joilla syöt ja laitat ruokaa.

En usko, että kukaan kuolinvuoteellaan intoutuu muistelemaan kaikkia tavaroita, joita vuosien saatossa on kerännyt.

Turhat asiat voivat olla fyysisiä tavaroita. Ne voivat olla sähköisessä muodossa säilytettäviä asioita. Ne voivat olla asioita, joihin keskitämme huomiomme, kuten sähköposti, Facebook tai televisio.

Jokaisella on oma taso, kuinka paljon tavaroita todella tarvitsee. Olennaisen merkitys on vain kadonnut. Harva tietää kuinka paljon oikeasti tarvitsee ja kuinka suuri osa on vain tiellä.

Jos päädyt tänne ensimmäistä kertaa, voit ihmetellä mistä oikein puhun. Useammin käyvät tietävät sen varmasti. Hienoa joka tapauksessa, että löysit blogiini. Ensikertalaisena saatat miettiä, että onko tavaroista luopumisessa mitään järkeä tai auttaako se sinua lainkaan. Vastaukseni on, että kuka tahansa voi elää upeaa elämää luopui tavaroistaan tai ei. Omat sekä useiden lukijoiden kokemukset kertovat kuitenkin, että luopumisesta on lukuisia hyötyjä.

Ensimmäinen askel luopumiseen on tietysti tunnistaminen ja myöntäminen, että turhaa löytyy. Turhat tavarat eivät vain vie fyysistä tilaa, ne vievät meidän ajatuksiamme. Tilaamme lehtiä ja koemme syyllisyyttä, jos emme ehdi lukemaan niitä. Samalla tavalla kirjat muistuttavat meitä olemassaolostaan aina kun katsomme niiden koskemattomia kansia kirjahyllyssä.

Luopumisen hyödyt

Luopumisen asioista (ja tavoista), jotka eivät tuo merkitystä elämääni on antanut minulle enemmän aikaa ja tilaa keskittyä niihin asioihin, jotka tuovat. Luopuminen antaa mahdollisuuden ja mahdollisuus on napattavissa, jos vain uskallan tarttua siihen.

Mutta se ei ole ainoa hyöty. Pelkästään tavaroita vähentämällä on mahdollista saada useita hyötyä, kuten:

– Selkeämpi ympäristö. Kodista tulee huomattavasti viihtyisämpi kun se on järjestyksessä. Voit vähentää omia stressitasojasi, kun tiedät että asiat ovat paikallaan eikä arjen askareita ole jatkuvasti kiikarissa.

– Säästät aikaa. Mitä yksinkertaisempaa ja selkeämpää on, sitä vähemmän tarvitsee siivota. Tavaroiden etsimiseen ei mene aikaa. Tavaroille ei tarvitse etsiä sopivaa paikkaa, minne ne voisi piilottaa. Vaikka alussa luopumiseen meneekin aikaa, on se tuloksekas sijoitus pitkässä juoksussa.

– Rauhallisempi tila. Yksinkertaisemmassa tilassa on helpompi keskittyä ja olla rauhassa, kun eri asiat eivät huuda huomiotasi.

– Enemmän tilaa. Luonnollisesti saat enemmän tilaa. Jokaiselle asialla löytyy oma paikka. Asiat mahtuvat kaappeihin ja laatikoihin. Voit löytää uutta tilaa uusille asioille.

– Tehokkaampi. Selkeämässä ja yksinkertaisemmassa tilassa on tehokkaampaa työskenellä. Voit keskittyä siihen mitä teet, ilman että ympärilläsi olevat asiat ovat jatkuvasti valmiita keskeyttämään sinut.

Nyt jokin mainosmies sanoisi, että eikä siinä vielä kaikki. Minimalismista on hyötyä parisuhteisiin, perheellisille ja työhön. Ongelma on, että et voi todella tietää mitä saat ennen kuin kokeilet itse.

Aloittaminen

Me kaikki tiedämme kuinka raivata turhia tavaroita pois, lopettaa turhien asioiden tilaamisen tai olla ostamatta turhia asioita. Me osaamme jopa aloittaa prosessin, mutta haasteena on, että miten saamme tehtyä siitä kestävän.

Miksi epäonnistutaan yleensä? Yritetään liikaa kerralla ja masennutaan tehtävävuoren edessä. Toimitaan yksin, on helpompi luovuttaa kun voi sanoa vain itselle. Eikä saa tukea tai apua keneltäkään.

Tärkeintä on jälleen aloittaminen ja vakaa sitoutuminen jatkamiseen, kestävän tavan luomiseen. Kolme tärkeintä tekijää mielestäni onnistumisessa ovat:

1. Pienestä aloittaminen. 

Ensimmäinen askel voi olla pieni. Jokin mikä tuntuu helpolta, mistä saa ensimmäisen onnistumisen ja on helppo jatkaa. Valitse yksi huone, taso tai kaappi mistä aloitat. Päätä ettet laita sinne mitään, mitä et todella käytä. Älä anna periksi. Pidä siitä paikasta tarkasti huolta. Kun saat sen kuntoon, siirty eteenpäin, laajenna reviiriä.

Paljon lisää vinkkejä löytyy ilmaisesta e-kirjastani.

2. Tuen pyytäminen ja saaminen.

Jukka Palokangas innostui minimalismista ja pyysi minua antamaan vinkkejä. Monista muista poiketen hän pyysi saada pitää yhteyttä säännöllisesti, jos avun tai tuen tarve tulee. Voit seurata Jukan matkaa täältä. Jukka on toiminut hienosti ja on ollut aktiivisesti yhteydessä sekä onnistumisien, että epäonnistumisien kanssa. Ja se on tarkoitus.

Voit pyytää ystävääsi auttamaan sinua tai kenties voitte tukea toisianne. Tärkeää on myös ottaa puoliso tai perhe mukaan. Ketään ei tule pakottaa minimalistiksi, mutta voit kertoa omista tavoitteistasi ja kuinka uskot niiden hyödyttävän sinua. Voit pyytää tukea. On todennäköistä, että innostuksesi tarttuu ilman manipulointia.

Olisi tärkeää pitää asia mielessä jatkuvasti ja silloin kun fokuksen kadottaminen tuntuu mahdolliselta, pyytää apua ja tukea. Yhdellä puhelinsoitolla, tekstiviestillä, sähköpostilla tai kahvittelulla voi saada paljon aikaan.

3. Ota askel joka päivä.

Aloittaminen on vaikeaa ja se on yhtä vaikeaa aina tauon jälkeen. Sen takia on hyvä pitää tasainen rytmi päällä. Päivän tauko siellä täällä ei satuta, mutta pidemmät tauot ovat haastavia. On helppoa ajatella, että yhden lisäpäivän pitäminen ei enää vaikuta mitenkään, jos eilenkin pidin. Mutta se ei pidä paikkaansa. Vanhoille tavoille on helppo palata. Ne pysyvät muistissa.

Tehtävien asioiden ei tarvitse olla suuria. Pääasia on pitää vauhtia yllä. Vahvistaa nykyistä toimintatapaa. Vahvistamalla nykyistä, voit vähentää vanhoja haluja ja heikentää vanhoja tapoja.

Turhasta vapaana pysyminen

Kun onnistut vapautumaan turhasta, on tärkeää myös pitää se tilanne yllä. Vanhoihin tapoihin on äärimmäisen helppo palata, joten niihin kannattaa varautua. Suunnittelemalla ja muutaman säännön lisäämisellä pystyy poistamaan tämän huolen. Voit vahvistaa uusia tapoja esimerkiksi näillä säännöillä:

1. 1 sisään, 1 ulos. Jos koet tarvitsevasi todella jotain, osta se. Mutta pyri samalla, että heität jonkin asian pois sen tieltä. Sama koskee lahjoja. Tämän säännön avulla pystyt pitämään tasapainon. Kun kerran pääset tasapainoon, on tärkeää myös pitää se.

2. 30 päivän lista. Tämän on yksinkertainen asia, mistä olen puhunut aikaisemminkin. Tee yksinkertainen lista, mitä kannat aina mukanasi. Kun mielesi tekee ostaa jotain, lisää se ensin listalle. Odota sitten 30 päivää ja käy lista sitten läpi. Katso sitten haluatko oikeasti edes ostaa kyseistä asiaa. Todennäköisesti et. Listan tehtävänä on pitää sinut ostamasta turhaa. Alussa on hyvin helppoa tehdä ostoksi hetken mielijohteesta tai antautua markkinoiden vetovoimille.

3. Rajoita säilytystilaa. Kun tiedät suurin piirtein miten paljon tavaroita tarvitset, rajoita säilytystilasi sen mukaan. Tyhjä tila kutsuu uusia asioita. Se voi tuntua haastavalta aluksi, mutta keskity ajatukseen, että voi käyttää koko ajan pelkästään lempi asioitasi.

4. Hallitse ajankäyttöä. Aikaa on helppo käyttää erilaisiin asioihin, joista jää tunne, että on tehnyt jotain, vaikka niin ei olisikaan. Yleisimpiä ovat sähköposti, sosiaalisen median palvelut, televisio ja lehdet. Pyri asettamaan itsellesi tietty määrä kertoja kuinka monesti voit päivän aikana lukea tai tarkistaa kunkin. Hallitse aikamäärää kuinka pitkään käytät kuhunkin palveluun. Keskity ajatukseen, että voi tehdä koko ajan pelkästään lempi asioitasi.

 

Share This